Openbare bibliotheek Schoten

Boekbesprekingen, spreekbeurten, lesvoorbereidingen …

Boekbesprekingen, spreekbeurten, lesvoorbereidingen ... maak je met de hulp van de Biblion-databanken

Biblion-databanken?  Wat zijn dat?

De Biblion-databanken bevatten een schat aan informatie over literatuur en actuele onderwerpen.  Onze bibliotheek heeft een abonnement op deze databanken.  Je kan deze gratis raadplegen op één van onze internetcomputers.  Klik op de startpagina op het icoontje van je keuze, en je kan beginnen.  Je kan de gevonden informatie afprinten of je kan ze meteen kopiëren en plakken in je werk.

Welke databanken zijn er en wat hebben deze mij te bieden?

LiteRom biedt een compleet overzicht van auteursinterviews, artikelen en boekrecensies van Nederlandse en uit het buitenland vertaalde literatuur van 1900 tot heden. LiteRom is beschikbaar in 3 varianten:

• LiteRom Nederlandse literatuur
  • LiteRom Jeugd
  • LiteRom Wereldliteratuur

De Uittrekselbank biedt een veelzijdig overzicht van uittreksels van Nederlandse en uit het buitenland vertaalde literatuur.  De uittreksels bestaan uit een samenvatting en een bespreking van onder andere thematiek, structuur, personages en stijl. Ook geven ze een overzicht van de reacties van recensenten, achtergrondinformatie en discussietips voor boekbesprekingen. De auteursportretten tonen biografische gegevens, informatie over het werk van de auteur, een bibliografie en verwijzingen naar internetadressen. Dit is hét naslagwerk over literatuur, ideaal voor docenten die op zoek zijn naar meer achtergrondinformatie over boeken en voor leerlingen die bezig zijn met hun leesdossier, boekverslag of boekbespreking.  Specifiek op zoek naar uittreksels over jeugdboeken? Bekijk dan de Uittrekselbank Jeugd.

De Actuele Documentatiebank is speciaal voor middelbare scholieren en bibliotheekbezoekers die op zoek zijn naar onderwerpen voor een werkstuk of info voor spreekbeurten. Hier vind je talloze dossiers over veelgevraagde onderwerpen uit het nieuws.  Ieder dossier bestaat uit een korte informatieve tekst en een overzicht van beschikbare informatie over het gekozen onderwerp, zoals kranten- en tijdschriftenartikelen, foto’s, boekverwijzingen en websites. De site wordt regelmatig ververst en ook komen er steeds nieuwe, actuele dossiers bij.  Op zoek naar onderwerpen die in het dagelijks leven van jongeren speelt? Bekijk de Actuele Documentatiebank Jeugd.